הרעת תנאים

מהי הרעת תנאים?

הרעת תנאים במקום העבודה נעשית כאשר המעסיק מודיע לעובד שתנאי העסקתו ישתנו מהיום לרעתו. אם בהפחתה של משמרות, קיצוצי שעות, שכר נמוך יותר, התייחסות משפילה, הורדת תנאים סוציאליים, העובד לאחר הודעה על הרעת תנאיו, למעשה נתון להחלטתו של המעסיק ונמצא חסר אונים מולו, מכיוון שקודם כל הוא חושש שלא ימצא עבודה ושנית הוא אינו יודע אם הוא יהיה זכאי לפיצויים המגיעים לו אם הוא יעזוב את מקום עבודתו.

אין הגדרה מוגדרת של מצבי הרעת תנאים, קיימים מספר סוגי הרעת תנאים בחוק בנוסף קיימים מצבי הרעת תנאים שבית המשפט מחליט עליהם בהתאם לתביעה ואם היא פגיעה משמעותית בתנאיו של העובד. לפי החוק אין איסור המגביל את המעסיקים בביצוע הרעת תנאים לעובדים בהסכמה, אך כאשר מעסיק מבצע הרעת תנאים ללא הסכמתו של העובד, לעובד קיימת הזכות לפי חוק להתפטר ולקבל זכויות של מפוטר, העובד במקרה של התפטרות לאחר הרעת תנאים זכאי לפיצויי פיטורין כמו מפוטר.

הרעת תנאים - התריעו את המעביד על פיטורים:

אם אתם מרגישים שהרעו את תנאיכם בעבודה, אתם צריכים להתריע את המעביד על כך שהוא גרם להרעת תנאים ואתם מתכוונים להתפטר בעקבות הרעת תנאים. את ההודאה רצוי לרשום במכתב מסודר או לשלוח במייל כאשר אתם מפרטים את הרעת תנאים שנעשתה ושאתם מבקשים לקבל את התנאים בחזרה ואת תגובתו לכך, אם הוא אינו משיב לכם, אתם צריכים להתפטר במועד קרוב להרעת התנאים, מכיוון שאם לא תתפטרו בזמן קרוב הדבר ייחשב לכם כהסכמה לעבוד בתנאים אלו, ויהיה לכם מאוד קשה להוכיח בבית המשפט שהתפטרתם בגלל הרעת תנאים.

דוגמאות להרעת תנאים מוחשית:

• מעסיק שלא משלם את משכורתו של העובד בזמן, מספר פעמים (לא מדובר על טעות חד פעמית) זוהי הרעת תנאים מוחשית.

• הרעת תנאים שינוי מקום עבודה - הינה הרעת תנאים, כאשר מדובר בהעברה לתקופה שאינה מוגדרת.

• שינוי שעות עבודתו של עובד, כאשר המעסיק מודע לכך ששינוי בשעות העבודה אינו מסתדר לעובד עם התחייבויותיו
הקודמות, או שינוי מהותי בהיקף שעות העבודה זו הרעת תנאים מוחשית.
• מעביד שמשפיל את עובדיו ולא מתייחס אליהם בכבוד מדובר בהרעת תנאים.

• כאשר המעסיק אינו משלם את תשלומים שנקבעו בחוק כמו: ביטוח לאומי, דמי בריאות, דמי חופשה וכדומה, גם כאן מדובר בהרעת תנאים מוחשית.

• פגיעה במעמדו של העובד בעקבות שינויי מערכה, פגיעה בתנאיו הנלווים למשכורתו כמו: רכב, דירה וכדומה היא הרעת תנאים מוחשית. קיימים הרבה מצבים של הרעת תנאים המעוגנים בחוק ומצבים שמתקבלים על פי פסק דין בתביעה, בכל מקרה של הרעת תנאים מוחשית, כדאי להתייעץ עם עורך דין דיני עבודה מתמחה ובקיא בתחום.

הרעת תנאים? אפשרויות המעביד:

מעביד שרוצה לשנות תנאים לעובד, עליו לשנות / לחדש את חוזה העבודה שנחתם עם העובד, תוך כדי הסכמתו המלאה של העובד. בכדי שהדבר לא ייחשב לו כהרעת תנאים. שינוי חוזה ללא הסכמתו של העובד תיעשה רק כאשר קיימת הוראה בחוזה שניתן לשנות את התנאים לפני סיומו של החוזה, כאשר קיימת הוראה בחוזה כי יש לו את הכח לשנות את החוזה מבלי לסיים אותו. כאשר כורתים חוזה חדש מוסכם על שני הצדדים.

הרעת תנאים בהריון:

לפי חוק שיווית זכויות בעבודה וחוק עבודת נשים - נשים בהריון שעובדות מוגנות מפני הרעת תנאים בהריון, או מתן פיטורים בהריון, מעסיק אינו יכול לפגוע בהיקף שעות העבודה של עובדת בהריון. במקרים המאלצים את המעסיק להוריד בתנאי העסקתה של עובדת בהריון עליו לקבל על כך אישור מהממונה לחוק עבודת נשים במשרד התמ"ת.

הרעת תנאים לאחר חופשת לידה:

למעסיק חל איסור בהרעת תנאים לאחר חופשת לידה, בזמן חופשת הלידה של העובדת על המעסיק למצוא ממלאת מקום לעובדת ולאחר חופשת הלידה העובדת תחזור לעבודתה באותם תנאים כמו לפני חופשת הלידה.

אסור למעסיק לשנות לעובדת את התפקיד, שינוי שעות עבודתה, מעמדה במקום העבודה וכדומה.
הרעת תנאים לאחר חופשת לידה מעוגנת בחוק, לפי פסק הדין המעסיק שפעל להרעת תנאים לאחר חופשת לידה של עובדת מחויב לשלם לה פיצויי נוסף לפיצויים שהיא תקבל על התפטרותה מהעבודה בשל הרעת תנאים.

אם אתם מרגישים שהורעו התנאים בעבודתכם, הרעת תנאים מוחשית, הרעת תנאים לאחר לידה וכדומה פנו לעורך די דיני עבודה שבקיא בכל הסוגים של הרעת תנאים בעבודה.

לפנייה לעורך דין דיני עבודה מתמחה מלאו את פרטיכם למעלה באתר ועורך דין דיני עבודה יחזור אליכם בהקדם.

להמשך קריאה על נושא הרעת תנאים.
קידום אתרים בגוגל האמור באתר זה אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי הניתן על ידי עו"ד כל הזכויות שמורות עורך דין אישי