תהליך פיטורין

חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות נחקק בשנת 2001 משמעות החוק הינה כאשר מעביד רוצה לפטר הוא מחויב לשלוח לעובד הודעה מוקדמת לפיטורים כמו כן גם עובד אשר מחליט להתפטר מחויב לשלוח למעבידו הודעה מוקדמת להתפטרות.

מטרת הודעת פיטורין הינה לאפשר לעובד מספיק זמן לחפש מקום עבודה חדש והפסיקה אף מחייבת את המעביד לאפשר לעובד להיעדר לצורך ראיונות וכו'. מטרת ההודעה בהתפטרות הינה לאפשר למעביד מספיק זמן כדי למצוא עובד חדש. כאשר לא ניתנת לעובד הודעה מוקדמת על פיטורין , העובד זכאי לפיצוי.

במקרה ולא ניתנה למעביד הודעת התפטרות מוקדמת על ידי העובד, המעביד זכאי לנכות מכל סכום אשר יגיע אל העובד את שכר היסוד אותו היה מקבל העובד עבור התקופה של ההודעה המוקדמת. אף על פי כן, הן העובד והן המעביד יכולים לוותר על זכותם לקבל הודעת פיטורין / התפטרות מוקדמת.

לשליחת הודעת פיטורין מוקדמת או הודעת התפטרות:

הודעה לעובד על בסיס חודשי בהתאם לסעיף 3 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורים והתפטרות
•כשעובד עבד עד חצי שנה - עליו להודיע על פיטורין יום לכל חודש עבודה. כלומר, עובד שעבד 6 חודשים, יש להודיע לו על פיטורין 6 ימים לפני פיטוריו.

•כאשר העובד עבד מעל לחצי שנה ועד סיום שנת העבודה הראשונה אצל המעביד- יש להודיע לעובד על פיטורין יומיים וחצי נוספים בגין כל חודש בנוסף ל- 6 ימים. כלומר, אם העובד עבד 9 חודשים, על החצי שנה הראשונה מגיעים לו 6 ימים ועל כל חודש מבין שלושת החודשים הנותרים מגיעים לו 2.5 ימים על כל חודש, כלומר בעבור שלושת החודשים הנותרים העובד יהיה זכאי ל- 7.5 ימים נוספים- סה"כ, על המעביד יהיה לשלוח לעובד הודעת פיטורין 7.5+6= 13.5 ימים לפני פיטוריו.

•כאשר העובד עבד שנה ומעלה- יש להודיע לו על פיטורין חודש לפני פיטוריו.
הודעה לעובד יומי בהתאם לסעיף 4 לחוק הודעה מוקדמת לפיטורין והתפטרות

•כשרוצים להודיע על פיטורין לעובד יומי במהלך שנת עבודתו הראשונה, יש להודיע לו על פיטורין לפי חישוב של יום לכל חודש עבודה. דוגמא: אם העובד עבד 10 חודשים, הוא יהיה זכאי לקבל הודעה על פיטורין 10 ימים לפני פיטוריו.

•כאשר רוצים להודיע על פיטורין לעובד לאחר שנת עבודה- יש להודיע לו על פיטורין שבועיים לפני פיטוריו.

•כאשר רוצים להודיע לעובד על פיטורין תוך כדי שנת עבודתו השנייה- יש להודיע לו בנוסף לשבועיים כאמור עוד יום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנתו השנייה. כלומר, כאשר מדובר בעובד שעבד שנה וארבעה חודשים החישוב יערך באופן הבא: אורן סיים את שנתו הראשונה אצל מעבידו מגיעים לו שבועיים של הודעת פיטורין מוקדמת. ובעבור 4 החודשים הנותרים אורן יהיה זכאי לעוד יומיים נוספים, סה"כ אורן יהיה זכאי לקבל הודעת פיטורין 16 ימים לפני פיטוריו.

•כאשר מעביד רוצה להודיע על פיטורין לעובד שעבד אצלו שנתיים- יש להודיע לו 3 שבועות לפני על פיטוריו.

•כאשר מעביד רוצה להודיע על פיטורין לעובד שלו במהלך שנתו השלישית של העובד- יש להודיע לעובד על פיטורין בנוסף לשלושת השבועות המגיעים לו (כי הוא עבד מעל שנתיים בעסק) עוד יום נוסף לכל חודשיים עבודה בשנה השלישית. כלומר, אם העובד עבד שנתיים וחצי מגיעים לו שלושה שבועות ועוד 3 ימים = יום על כל חודשיים במסגרת החצי שנה, סה"כ יש להודיע לעובד על פיטורין 24 ימים לפני פיטוריו.

•כשהמעביד רוצה לשלוח הודעת פיטורין מוקדמת לעובד שעבד אצלו מעל ל- 3 שנים, העובד זכאי כי הודעת הפיטורין המוקדמת תינתן לו חודש לפני פיטוריו. כל המועדים שפורטו לעיל מדברים אמנם על המועד בו המעביד צריך לשלוח הודעת פיטורין מוקדמת אך מועדים אלו מכוונים גם כלפי העובד אשר רוצה להגיש הודעת התפטרות למעבידו. אם יש לך עילה לתביעה בנושא פיטורין עו"ד דיני עבודה הוא מתמחה בתביעת פיטורין פנה עוד היום לעו"ד דיני עבודה להשגת תוצאות בעלות אחוזי הצלחה גבוהים מלא/י פרטים למעלה באתר ועו"ד מתמחה בתחום פיטורין יחזור אלייך בהקדם.

בהצלחה בתביעת פיטורין.